Héctor Pérez Iglesias (Llanera, 1978) ye’l nuevu
ganador del premiu de creación lliteraria,
Llorienzu Novo Mier, de l’Academia de
la Llingua Asturiana. La obra ganadora, ‘La
mano vacía’ preséntase como un poemariu
que trata sobre’l pasu’l tiempu, esperiencies
vivíes y paisaxes futuros. L’autor tamién
cunta con dalgunos otros premios importantes,
ente ellos el Fernán Coronas.
–Preséntenos ‘La mano vacía’.
–Diría que ye un poemariu nel que s’observa
y reflexona sobre dellos aspeutos del pasu
del tiempu, una mirada que se fai dende unu
d’esos momentos de la vida que paecen claves
pa facer recuentu de lo fecho y les espectatives
de lo por venir; falo d’oportunidaes
perdíes, y tamién de frustración y de la rabia
que conlleva ésta munches veces.
–¿Atopamos una conexón con anteriores trabayos
suyos?
–Hai una conexón clara, porque los temes siguen
siendo básicamente los mesmos, anque
tamién espero qu’haya evolución. De los llibros
anteriores ‘L’amarga cazumbre’, ‘Como
crecieres tu’ y ‘Lo peor del bon tiempu’ creo
que tienen una unidá mui fuerte ente ellos,
yo casi los veo como un solu llibru. Depués
escribí ‘Aquella xente nunca sabía aú llevaben
les carreteres xunta les que vivíen’, tovía
inéditu, que sí creo que foi un esfuerzu
por separame un poco de los llibros anteriores,
principalmente nel tonu y les formes.
Con esti vuelven tonos más cercanos a aquellos
primeros, pero sí veo diferencies con ellos,
por exemplu lo rural nun ta tan presente, y
si aquellos yeren una especie de reflexón y
crónica dende la infancia hasta la madurez,
esti ta muncho más centráu nel presente.
–Supongo qu’habrá’l proyeutu d’espublizar el
llibru por parte de l’Academia de la LLingua…
–Sí, na presentación falóse d’ello, pero tamién
se comentó que l’Academia nun puede dir
sacando tolo que tien pendiente cola rapidez
que-y prestaría por cuestiones de recursos.
Por exemplu’l llibru que ganó esti mesmu
premiu l’añu pasáu, ‘Nos díes pensatibles’,
de Ricardo Candás, tovía nun ta asoleyáu.
–¿Cree que cada nueva obra ye un pasu más
nel procesu d’aprendizaxe?
–Siempre. D’aprendizaxe lliterariu pero sobre
too d’aprendizaxe vital, porque cada obra
supón una reflexón sobre les propies esperiencies
y circunstancies nes que me va tocando
andar pel día a día.
–¿Qué temes son los que más-y presten a la
hora d’escribir poesía?
–Yá los comenté un poco enantes, porque tolos
mios llibros xiren alrodiu d’esos cuatro
o cinco temes. A la hora d’escribir nun ye
tanto qu’haya temes que me presten más
como qu’hai temes cásique m’obsesionen.
Soi mui cosciente de les mios llimitaciones
como escritor, en poesía nun faigo lo que me
prestaría o lo que quiero, sinón lo que bonamente
puedo.
–Ta avezáu a participar en dellos concursos.
¿Ye una bona forma de llegar al públicu y de
ver asoleyáu un trabayu?
–Los concursos paécenme dalgo mui interesante
y valioso pa lliteratures con ciertes
llimitaciones como la nuesa, yá que como
bien apuntes faciliten muncho’l dase a conocer
y permite la difusión de la obra. Pero
pa mi agora mesmo’l principal interés de
los concursos ye que me sirven pa enfrentame
d’un mou más oxetivu a eso no que ún
lleva trabayando unu o dos años y nun tien
la distancia suficiente pa valorar, válenme
pa ver si lo que s’escribe na intimidá y dende
la intimidá puede llegar a interesar a dalguién
más.
–Una de les sos publicaciones más recientes
foi ‘Desinencies’, que recueye dellos rellatos.
¿Cómo lleva la so producción narrativa?
–Llevo muncho ensin escribir narrativa, el
mio mou actual d’enfrentame a la escritura
ye más afayadizu pa la poesía que pa la prosa,
que requier otros tiempos y disposiciones
que nun se m’arreglen anguaño. Pero sí
que me prestaría volver escribir dalgo, seguramente
rellatos, porque lo de la novela creo
que me queda bastante grande.
–¿Qué tien en proyeutu?
–Sigo escribiendo dacuando en vez, ensin denguna
idea o meta precisa, principalmente notes
y apuntes a los que quiciabes dientro d’un
tiempu intentaré dar cierta forma de ‘poemariu’
cuando vea que puede salir dalgo interesante
d’ello.
–La crisis tamién se ta sintiendo nel mundu editorial.
¿Nel casu de la llingua asturiana tamién
ye asina?
–Sí, sobre too nel ámbitu de la distribución:
el fechu reciente del pieslle de llibreríes
como Trabe, Alborá o Paraxuga son bona
muestra d’esto. Ye una verdadera pena que
desapaezcan llibreríes especializaes n’asturianu,
yá que la lliteratura nesta llingua la
mayoría de les veces nun ta dignamente representada
en llibreríes más xeneralistes.
–Lo más difícil. ¿Podría apuntanos dalguna
idea pa meyorar la situación del asturianu?
–Efeutivamente ye una cuestión de difícil
rempuesta, porque ye un tema qu’abarca
munchos aspeutos distintos. Yo, centrándome
nel puntu de vista del escritor, diría
qu’hai que siguir potenciando l’usu de la
llingua asturiana cola total cosciencia de
que ye una ferramienta tan bona y afayadiza
como cualesquier otra llingua pa poder
espresar la realidá complexa esterior y interior
de los seres humanos. Pero soi cosciente
de que, anguaño, lo más importante
y decisivo ta nos ámbitos alministrativos y
políticos, principalmente con una presencia
digna y significativa del asturianu na
enseñanza y, por supuestu, la oficialidá.